Mötesregler

Mötesregler

För att våra möten ska fungera så bra som möjligt för så många som möjligt så har vi några regler som vi följer och som vi vill att våra besökare också tänker på. Mer om tillgängligheten i lokalen ÅttiotvåAn.

Generellt för alla möten

Det kan skilja lite mellan digitala och fysiska möten, men några saker gäller generellt för alla våra möten, oavsett mötesform:

  • Våra möten riktar sig främst till förtroendevalda i våra medlemsföreningar.
  • För att du ska kunna anmäla dig behöver vi vissa kontaktuppgifter. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
  • Deltagare beställer själva tolk vid behov.
  • Deltagare ordnar själva ledsagare eller assistent vid behov.
  • Deltagare beställer själva Färdtjänst vid behov.

Digitala möten

Under 2020 började vi att hålla våra möten digitalt. För tillfället använder vi Microsoft Teams för våra digitala möten. Teams fungerar både i din webbläsare eller i Teams-appen, som du kan ladda ner gratis i app- eller play-store. Det finns även möjlighet att ringa in från en fast telefon.

Vissa möten spelar vi in, textar och delar på hemsidan. Vi spelar inte in diskussioner, för vi vill att alla ska känna sig bekväma med att ställa frågor och kommentera.

Att tänka på:

  • Stäng gärna av din mikrofon och videokamera vid föreläsningar. Då blir det mer bandbredd över till föreläsaren och det blir inga ljud i bakgrunden som kan störa den med till exempel nedsatt hörsel.
  • Vid diskussioner får du gärna ha kameran på. Stäng av mikrofonen när du inte talar och vänta på att den som håller i mötet delar ut ordet, så vi talar en i taget. Du kan även skriva i chatten om det fungerar bättre för dig.

Vad vi gör för att våra digitala möten ska vara tillgängliga mötesplatser:

  • Om ett möte är längre än en timma så lägger vi in en eller flera korta pauser.
  • Vi syntolkar bilder och informationsgrafiker i eventuella presentationer.

Möten i ÅttiotvåAn

ÅttiotvåAn är vår samlingslokal på St Göransgatan 82A och platsen för våra seminarier och andra möten. Lokalen kan även hyras av våra medlemsföreningar. För allas trevnad är det viktigt att tänka på följande:

  • Djur är förbjudna i lokalen, med undantag av certifierade assistanshundar, som dock måste anmälas i förväg . Detta för att vi vill undvika krockar mellan personer med allergier och personer som behöver assistanshund.
  • Vissa livsmedel kan orsaka stora reaktioner för allergiker och är av den anledningen inte tillåtna i lokalerna. Ta inte in citrusfrukter eller nötter (inklusive jordnötter) i lokalen.
  • Undvik att använda parfym, aftershave eller andra starka dofter när du är i lokalerna.
  • Det är upp till var och en att meddela oss om eventuella livsmedelsallergier i mötesanmälan. Vi behåller uppgifterna tills efter mötet, men sedan tar vi bort dem av integritetsskäl. Utgå därför från att vi inte har koll på dina allergier, oavsett om du har varit med på flera möten tidigare. Läs mer om vår behandling av personuppgifter.
  • Ta inte av specialkosten om du inte har meddelat oss om att du behöver den. Vi beställer endast så mycket mat som vi behöver för de som anmält sig.

Vad vi gör för att ÅttiotvåAn ska vara en mer tillgänglig mötesplats:

  • Vi håller våra möten på utsatta tider. För att det ska vara lättare att beställa Färdtjänst, eller planera sin dag på annat vis, så startar vi våra möten på utsatt tid. Vi drar inte heller över sluttiden, för att den som behöver åka efter utsatt sluttid inte ska missa något.
  • Vi använder alltid mikrofon när vi pratar. Vi har handmikrofoner som alla deltagare använder vid frågestunder och liknande. Detta är för att mikrofonen är kopplad till hörselslingan, så ljudet går ut till olika hörselhjälpmedel.