Vår behandling av personuppgifter

Idag träder den nya dataskyddsförordningen, GDPR, i kraft, som många av oss nog redan har märkt av i våra mejlkorgar! Här har vi samlat  information om när och hur vi på Funktionsrätt Stockholms län behandlar olika personuppgifter.

När samlar vi in uppgifter?

För att utföra vårt uppdrag

Funktionsrätt Stockholms län samlar in vissa personuppgifter för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag gentemot våra medlemsföreningar. Detta gäller framför allt kontaktuppgifter till medlemsföreningarnas ordföranden och våra valda representanter i styrelse, samverkansråd och andra grupper. Informationen tas bort när den inte längre är aktuell, till exempel när en ordförande avgår.

Nyhetsbrev

Funktionsrätt Stockholms län använder MailChimp för utskick av vårt nyhetsbrev ”Aktuell info” och för att skicka vidare pressmeddelanden för kännedom. Dessa skickas ut till våra medlemsorganisationer, deras ordföranden och våra valda representanter. Om du inte längre vill ha dessa mejl, eller inte samtycker till att vara med på utskickslistan, kan du enklast avregistrera dig via avregistreringslänken i respektive brev. Det är två olika utskickslistor det rör sig om, så det är möjligt att ta bort det ena nyhetsbrevet och behålla det andra. Oavsett så behöver du inte oroa dig för att missa viktig information från oss, då kallelser och liknande skickat ut separat. Kontaktinformation från avregistrerade konton tas bort regelbundet.

Hemsida

När du registrerar dig för att få uppdateringar om när någonting nytt publiceras på hemsidan så sparas din e-postadress så att webbadministratören kan se den via vår WordPress

Evenemang

Vi samlar även in personuppgifter när du anmäler dig till något av våra seminarier. Förutom kontaktuppgifter behöver vi även uppgifter om eventuella allergier, särskilda behov och liknande. Hälsoinformationen tas bort när mötet är avslutat (vilket är anledningen till att vi alltid påminner om att meddela oss om t.ex. specialkost). Övrig information kan komma att delas med anslagsgivande organisation, oftast ABF.

Ofta dokumenterar vi våra evenemang med bilder, som kan komma att publiceras i någon av våra informationskanaler. Om du inte vill vara med på bild när vi dokumenterar våra evenemang så meddela oss detta i förväg. Den rättsliga grunden till informationsinsamlingen vid evenemang är samtycke. Om du inte samtycker till behandlingen av dina personuppgifter har du tyvärr inte möjlighet att anmäla dig och vara med på seminarierna.

Dina rättigheter

Enligt GDPR har du rätt att kontakta oss om du vill veta vilka uppgifter vi har om dig, hur länge de finns kvar, eller om någon uppgift är felaktig och behöver korrigeras. Du har även rätt att få personuppgifter borttagna om det inte längre är nödvändigt för oss att ha dem. Om du har klagomål på vår behandling av personuppgifter så har du rätt av lämna in klagomål. Då är det Datainspektionen du ska vända dig till.

Våra kontaktuppgifter hittar du här!

Datainspektionens hemsida (öppnas i nytt fönster)