Sedan den 28 oktober ska alla resenärer i kollektivtrafiken kunna uppvisa en giltig biljett. Det handlar om att oblippad reskassa inte längre räknas som giltig biljett.
Den främre dörren på bussarna har stängts för att skydda chaufförerna från att bli smittade av coronaviruset. Det gör att resenärer inte kan blippa sina SL-kort när de stiger ombord på bussen. Istället ska resenärerna lösa biljett på annat sätt. Till exempel genom att köpa en enkelbiljett i SL:s app. Andra alternativ där du kan köpa din biljett är i en spärr, av en konduktör, hos ett SL-ombud eller i en biljettautomat.
Funktionsrätt Stockholms län tog upp frågan för diskussion på samverkansrådet med regionstyrelsens politiker i början av november. Vi lyfte bland annat att det finns personer med funktionsvariationer som av olika anledningar inte kan hantera en smart telefon, ett mobilt Bank-ID eller digitala betallösningar som Swish.
Funktionsrätt Stockholms läns andre vice ordförande Lennart Håwestams budskap till politikerna var tydligt – lös det!
Lennart Håwestam anser att om en person har reskassa på sitt SL-kort men inte kan blippa det så är det inte resenärens fel. Funktionsrätt Stockholms län lyfte fram att det är flera som avstår från att göra nödvändiga resor med kollektivtrafiken av rädsla för att göra fel. Det kan till exempel vara resor för vårdbesök eller hämta ut läkemedel.